Do Polski, na zlecenie Spółki Synoptis, we współpracy z Polfrost, trafił kolejny ładunek zawierający maseczki ochronne, rękawiczki oraz termometry. Tym razem fracht został dostarczony samolotem transportowym Antonov An 124.
- Rejs VDA3348 odbył się na trasie Shanghaj PVG - Krasnojarsk KJA - Warszawa WAW
- Przewoźnikiem są Volga-Dnepr Group - pierwsze prywatne rosyjskie towarowe linie lotnicze.
- Ładunek ważył 73 tony i zajmował powierzchnię 630 m³
Rozładunek samolotu i załadunek 12 ciężarówek trwał 6 godzin
Antonow An124 to czterosilnikowy, odrzutowy samolot transportowy. Pracę nad maszyną rozpoczęto w 1967 roku, ale dopiero w 1974 roku powstała koncepcja, która uzyskała aprobatę władz i wojsk radzieckich.
Powstanie An124:
- samolot zaprojektowano w biurze konstrukcyjnym Antonowa
- pierwszy prototyp AN-124 wzbił się w powietrze 26 grudnia 1982 roku, w ramach prób wykonano 650 lotów trwających łącznie 1595 godzin
- 26 czerwca 1985 roku kolejny z prototypów wykonał lot, w trakcie którego pobito aż 21 różnych rekordów m.in pod względem maksymalnego ładunku. Wyniki prób były tak dobre, że An-124 został skierowany do produkcji seryjnej, która ostatecznie zamknęła się w liczbie 56 egzemplarzy.
- produkcja seryjna realizowana była w Aviant w Kijowie oraz Aviastar w Uljanowsku
Dane techniczne:
- długość: 69,1 m
- wysokość: 21,08 m
- rozpiętość skrzydeł: 73,3 m
- masa własna: 175 000 kg
- maksymalna masa ładunku: 120 000 kg
- maksymalna masa startowa: 392 000 kg
- napęd: 4 silniki Progress D-18T
- prędkość maksymalna: 850 km/h
- prędkość minimalna: 245 km/h
- prędkość przelotowa: 750 km/h
- zasięg: ok. 14 000 km
- zasięg z pełnym ładunkiem: ok. 4500 km
- objętość ładowni: 1050 m³
- podwozie: 24 koła - podwozie główne składa się z dwóch zespołów po 5 dwukołowych goleni po obu stronach kadłuba, podwozie przednie składa się z 2 dwukołowych goleni
Ciekawostki:
- pierwotnie kabina An124 zaprojektowana była dla sześcioosobowej załogi (dwóch pilotów, nawigatora, radiooperatora, inżyniera pokładowego oraz technika urządzeń desantowych), w nowszych wersjach samolotu kabina przystosowana jest dla 4 osób
- samolotem An124 ustanowiono kilka rekordów, m.in. osiągnięcie pułapu 10 750 m z ładunkiem 171 219 kg, przelot bez międzylądowania na dystansie 20 150 km
- w 1993 roku Antonov An124 przetransportował najcięższy pojedynczy ładunek ważący 135,2 tony. Rekord ten został pobity dopiero 11 sierpnia 2009 roku przez An-225 Mrija.
Tradycyjnie bardzo dziękujemy wszystkim pracownikom biorącym udział w operacji. Po raz kolejny spisaliście się na medal Słowa podziękowania składamy również służbom Lotniska Chopina, a także firmom Synoptis i Polfrost